15 Februari 2010

Amal yang dapat memasukkan kedalam syurga

Mu'adz bin jabal berkata: "Ya Rasulullah, beritahukan kepadaku suatu amal yang dapat memasukkan aku kedalam syurga dan menjauhkan aku dari neraka."

Nabi menjawab: "Engkau telah bertanya tentang masalah yang besar, dan sesungguhnya itu adalah mudah bagi orang yang dimudahkan oleh Allah Ta'ala atasnya. Engkau menyembah Allah dan jangan menyekutukan sesuatu dengan-Nya, dan mengerjakan shalat, mengeluarkan zakat, berpuasa pada bulan Ramadhan dan mengerjakan ibadah Haji ke Baitullah." Kemudian beliau berkata: "Inginkah engkau kuberi petunjuk tentang pintu-pintu kebaikan?, puasa itu adalah perisai dan sedekah itu menghapuskan kesalahan, sebagaimana air memadamkan api dan shalat seorang ditengah malam.

Kemudian beliau membaca ayat: tataja-fa junubuhum 'anil ma-dla-ji' hingga ya'mahun. Kemudian beliau bersabda: "Maukah aku beritahu kepadamu pokok amal dan tiang-tiangnya, serta puncak-puncaknya?", aku menjawab:"Ya, Rasulullah" Rasulullah bersabda: "Pokok amal adalah Islam dan tiang-tiangnya adalah shalat, dan puncaknya adalah jihad." Kemudian beliau bersabda:"Maukah kuberitahukan kepadamu tentang kuncinya perkara itu semua?" Jawabku "Ya, Rasulullah". Maka beliau memegang lidahnya dan bersabda: "Jagalah ini"

Aku bertanya: "Wahai Rasulullah, apakah kami dihisab atas apa yang kami katakan?" Maka beliau bersabda: "Celakalah engkau, tidaklah kebanyakan manusia itu terjerumus ke neraka disebabkan oleh wajah-wajah mereka atausimpanan mereka melainkan perkataan lisan mereka."
(Diriwayatkan oleh: Imam Tirmidzi, dan dia berkata hadits Hasan Shahih)

0 komentar: